ورود امام خمینی (ره) به میهن
نوشته شده توسط : Mohammad Ali SHirdel

درحالي كه دولت بختيار درباره نحوه جلوگيري از ورود امام خميني به ايران هنوز مشغول رايزني بود، امام آماده بازگشت به ايران شدند.

ايشان پيش از اينكه عناصر وابسته به رژيم پهلوي در جهت جلوگيري از ورود ايشان به ميهن حركتي كنند، بااعلاميه‌اي راه توطئه را بستند و اعلام كردند به رغم بسته بودن فرودگاهها و پخش شايعاتي براي جلوگيري از اين سفر، ايشان هر زمان بخواهند به ايران مراجعت مي‌كنند.

كميته استقبال در تهران برنامه مفصلي براي استقبال از ايشان تهيه ديد. بازماندگان رژيم پهلوي ، بازگشت امام را به مصلحت خود نمي‌دانستند، درحالي كه مساله مراجعت رهبر به سرعت در راس همه خواست‌هاي ملت قرارگرفته و به نخستين درخواست اجتماعات و تظاهرات عظيم مردمي تبديل شده بود.

مسجد دانشگاه تهران به مركز ثقل اين تقاضا تبديل شد. تحصن دانشگاهيان و علما در دانشگاه تهران مبارزه را شديدتر كرد.  سرانجام اين تحصن و ديگر حوادث روزهاي بعد، دولت بختيار را مجبور به تن دادن به درخواست مردم وگشودن فرودگه کرد.

درست در آخرين ساعات روز 9 بهمن ماه سال 1357 ناگهان بختیار اعلام کرد که فرودگاه برای ورود « آیت الله خمینی » باز است . به گفته بختیار او نمب توانست مانع بازگشت یک تبعه ایرانی به کشورش بشود.

بعلاوه او متوجه شد كه اعلام آمادگي امام براي بازگشت به ميهن و جلوگيري از ورود ايشان ، مردم را بيش از پيش به هيجان آورده و ابعاد ناآرامي‌ها را وسعتي غير قابل توصيف بخشيده است .  روز موعود به سرعت نزديك مي‌شد و مردم بي‌صبرانه خود را براي پرشكوه ترين استقبال در سراسر تاریخ معاصر ایران آماده مر کردند .

 سرانجام صبح روز 12 بهمن سال 1357 فرا رسيد، رهبر انقلاب پس از چهارده سال و چند ماه تبعيد با هواپيماي  747 شركت "ايرفرانس " عازم ايران شدند.

يكصدوپنجاه تن از زبده‌ترين خبرنگاران خارجي كه عمده‌ترين شبكه خبري دنيا را تشكيل مي‌دادند، همراه امام در "پرواز انقلاب" حضور داشتند.

در فرودگاه پاريس، امام ضمن پيامي به ملت فرانسه، از ميهمان نوازي و آزادمنشي مردم و دولت فرانسه .اهالی نوفل لوشاتو ، تشکر کردند به چند سوال خبرنگاران پاسخ گفتند

ایشان در مورد بختیار ، مواضع قبلی خود را تکرار کردند وگفتند :« ملاقات را نمی پذیرم  مگر آنکه استعفا دهد وکنار رود » در مورد ارتش ، ضمن تایید تماسهایی که در تهران با ارتش بوده است گفتند : « اگر مقتضی بدانم ، باز تماس حاصل خواهیم کرد .»

امام با 50 نفر از همراهان ، به ايران بازگشتند. كميته استقبال مسئوليت امور انتظامي را بر عهده داشت . چگونگی استقبال مردم از امام خمینی (ره )  در تاریخ معاصر ایران بی سابقه است .

مراسم ورود امام ، به طور زنده از صدا وسیما پخش می شد . فرستنده تلوزیون در حال پخش مستقیم مراسم استقبال بود ومیلیونها بیننده مشتاق ، شاهد فرود هواپیمای حامل امام (ره) وهمراهان وباز شدن درهای هواپیما بودند.

در همان زمان كه لحظه تاريخي ورود امام و خروج ايشان از هواپيما نشان داده شد، ناگهان استوديوهاي پخش توسط گارد شاه به اشغال درآمد، برنامه پخش مستقيم قطع و سرود شهنشاهی پخش شد.

پرپيدا بود كه رژيم باچنين برخوردي چگونه خشم عمومي ملتي را كه سرا پا شور و هيجان بود برخواهد انگیخت .

 هواپيماي ايرفرانس حامل امام و همراهان در ساعت 9/30 صبح در فرودگاه مهر آباد به زمین نشست .لحظاتی بعد امام خمینی ، پا بر خاک میهن گذاشتند.

ایشان در سخنان کوتاهی پس از تشکر از استقبال کنندگان ، با تکرار برنامه سیاسی خود دولت بختیار را غیر قانونی وغاصب اعلام کردند .

جمعيت انبوهي كه از همه سوي ايران به استقبال رهبركبير انقلاب رفته بودند در طول مسير حركت ايشان در دو طرف خيابان ساعتها به انتظار ماندند، تا حتي براي يك لحظه هم كه شده از نزديك چهره رهبر دور از وطن خود را ببينند. همه شهر گلباران و چراغاني بود. شادي و لبخند بر چهره ولبان همه نقش بسته بود .

امام در ابتدا قصد داشتند در دانشگاه تهران كه تا آن روز يكي از پايگاه‌هاي مهم انقلاب بود چند دقيقه‌اي صحبت كنند، اما فشار جمعيت به حدي بود كه اين كار غير ممكن مي‌نمود، لذا  بطورمستقيم به "بهشت زهرا" تغيير مسير دادند و اين خود نمايانگر احترام و ارزشي است كه امام قلبا به شهيدان راه آزادي داشتند.

مقصد امام در بهشت زهرا مزار شهداي گلگون كفن 17 شهریور بود . در بهشت زهرا امام طی سخنانی بیش از هر چیز بر آزادی واستقلال میهن تکیه کردند وبا تاکید بر حاکمیت ملی نقش مردم در تعیین سرنوشت خود ، غیر قانونی بودن مجلس شورای ملی وسنا را مطرح کردند .

ايشان فرمودند: چنانچه حكومت و سلطنت دولتي و فردي، در يك مرحله راي مردم بوده باشد و آن حكومت و دولت مشروعيت قانوني داشته باشد، اين امر، حق آن مردم و نسلهاي بعدي را از بين نمي‌برد كه هر زمان آن تصميم را نادرست ديدند، آن را لغو كنند.

در اين سخنراني تاريخي و مهم، ايشان محورهاي اساسي حكومت آينده را ترسيم كردند و فرمودند درباره تعيين دولت به پيشتيباني از مردم اقدام خواهند كرد.

به این ترتیب روز 12 بهمن سرآغاز دهه فجر ، به عنوان یک روز فراموش نشدنی در تاریخ انقلاب ایران ثبت شد ودر خاطرویاد ملت ایران برای همیشه باقی ماند .

 





:: بازدید از این مطلب : 872
|
امتیاز مطلب : 80
|
تعداد امتیازدهندگان : 24
|
مجموع امتیاز : 24
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
ساناز در تاریخ : 1390/10/17/6 - - گفته است :
:ilowyou<://logif\" width=\"18\" height=\"18\">

/commenting/avatars/avatar16.jpg
ساناز در تاریخ : 1390/10/17/6 - - گفته است :
:ilowyou


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: